Vadí vám nevyžádané hovory? Zjistěte, komu telefonní číslo patří
Zazvoní telefon a na displeji se objeví neznámé číslo. Zvednout nebo nevyžádaný hovor ignorovat? V mnoha případech volá otravný marketingový pracovník, ale může jít i o podvodníky. Jak zjistit, komu patří telefonní číslo a jak se zbavit obtěžujících hovorů jednou provždy?
K odhalení identity volajícího slouží databáze i aplikace
Nejsnazší cestou, jak zjistit, kdo se skrývá za neznámým číslem, je využít dostupné online databáze. Na českém trhu jich najdete hned několik, přičemž ty nejoblíbenější sbírají data napříč celou republikou. Všechny fungují na jednoduchém principu, kdy uživatelé telefonní číslo zadají a případně popíší svou zkušenost.
Většina těchto databází dělí čísla na pozitivní, obtěžující, neutrální a nebezpečná. Na poslední skupinu si dejte obzvlášť velký pozor, můžete se dostat do pořádných problémů, když takové číslo přijmete.
Stačí zadat neznámé číslo do vyhledávače a během pár vteřin se dozvíte, zda se jedná o neškodný hovor, otravný spam nebo podvod. Pokud se vám číslo nedaří dohledat, můžete rovnou zamířit do jedné z databází a vyhledat číslo v ní.
Mezi oblíbené a spolehlivé provozovatele patří například:
- Kdomivolal.eu,
- Muzutozvednout.cz,
- Vyhledatcislo.cz,
- Kdovolal.cz.
Pohodlnější variantou jsou mobilní aplikace, které vám pomohou identifikovat volajícího ještě předtím, než hovor přijmete. K dispozici jsou například Truecaller, Whoscall či KdoMiVolal.
Appku pouze nainstalujete do mobilního telefonu, potvrdíte potřebná povolení a máte hotovo. Některé navíc nabízí automatické blokování obtěžujících a nebezpečných čísel.
Nedejte šanci podvodníkům: Jak se účinně bránit proti vishingu a spoofingu?
Stále častěji se objevují rafinovaní podvodníci, kteří se vydávají za bankéře, poštovní doručovatele či úředníky a obvolávají lidi s cílem z nich vylákat citlivé informace a obrat je o peníze.
Mezi nejčastější metody patří vishing a spoofing. V prvním případě vám podvodník zavolá z falešného čísla, které se tváří jako číslo vaší banky a jiné důvěryhodné instituce. Poté se vás pokusí přemluvit, abyste mu sdělili informace o své osobě či kreditní kartě. Není výjimkou, že vám doporučí přeposlat vaše prostředky na „bezpečný účet“ nebo vás donutí uhradit pokutu či penále za neexistující prohřešek.
U spoofingu kontakt probíhá přes SMS. Obvykle obsahuje odkaz na web, který napodobuje stránky vaší banky, pošty či jiné instituce. Jeho účelem je opět vylákat z vás hesla či finanční prostředky. Pamatujte, že žádná banka ani úřad po vás nebude požadovat citlivé informace přes telefon. Máte-li pochybnosti, hovor ihned ukončete a kontaktujte danou instituci.
Jak se zbavit nevyžádaných hovorů jednou provždy?
I když vám volající nezpůsobí žádnou škodu, otravné marketingové hovory dokážou pěkně znepříjemnit den. Naštěstí existují způsoby, jak se bránit. Po změně zákona by vám společnosti neměly již volat s marketingovými nabídkami. To platí, pokud jste jim k tomu nedali souhlas při nákupu zboží a služeb. V takovém případě se musíte obrátit na vybranou firmu a informovat se o tom, zda je možné souhlas odvolat.
Pokud vám volají společnosti, s nimiž nemáte nic společného a žádný souhlas jste jim neposkytli, můžete je nahlásit Českému telekomunikačnímu úřadu (ČTÚ). Potřebujete k tomu důkaz nejlépe v podobě nahrávky telefonátu.
Máte-li podezření, že se jedná o podvod, oznamte to na Policii ČR. Chcete-li mít klid, stáhněte si jednu ze zmíněných aplikací a s její blokujte všechny nevyžádané hovory. Kromě toho se můžete zapojit do boje proti spamu a sdílet své zkušenosti s obtěžujícím telefonním číslem v jedné z databází.